Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!
15. 6. 2022

Novinka ve světě plateb. Stačí znát jen telefonní číslo!

Určitě už máte povědomí o tom, že existuje bankovní identita. Někteří ji pravděpodobně i využíváte. Letos však chystají banky spolu s Českou národní bankou (ČNB) další zajímavou službu, platbu na kontakt. Tahle novinka vás určitě potěší, pokud si i vy v rámci „účtování“ mezi přáteli nebo rodinou přeposíláte čísla účtu – třeba ve chvíli, kdy u sebe nemáte hotovost nebo si mezi sebou potřebujete finančně vyrovnat nákupy, útratu v restauraci a podobně.

S přeposílám čísla účtu ale může být od příštího roku konec! Podle České bankovní asociace (ČBA) vám k platbě na účet bude stačit číslo mobilního telefonu majitele účtu. Proto se tomuto způsobu převodu peněz říká platba na kontakt.

Jak to bude fungovat?

Provedení platby i bez znalosti čísla účtu příjemce bude možné díky registru čísel účtů spárovaných s mobilními čísly jejich majitelů. Po vytvoření platebního příkazu a zadání telefonního čísla některého z vašich přátel se vaše banka spojí s registrem a na základě telefonního čísla příjemce získá číslo jeho bankovního účtu. Poté odešle vámi zadanou platbu.

Do projektu se zatím přihlásilo devět bank. Které to jsou, ČBA dosud neuvedla. Avšak jisté je, že to jsou banky poskytující retailové služby. Že nevíte, co jsou retailové služby? Je to jednoduché, jsou to služby pro běžné občany. Prostě takové, kteří účet běžně používají, nejsou velcí podnikatelé ani firma a nemají nadstandardní příjmy.

Předpokládá se, že zbývající „retailové“ banky se časem přidají – jakmile zjistí, že je platba na kontakt pro jejich klienty zajímavá. Česká národní banka se spolu s Českou bankovní asociací inspirovala v zahraničí. Platba na kontakt už funguje v USA, nebo také v Lotyšsku a na Slovensku.

Kdy začne platba na kontakt fungovat?

Předpokládá se, že službu budou moci banky spustit na začátku příštího roku. Tedy ty, které na projektu spolupracují. Služba se bude testovat teď v létě, a pokud testování neodhalí komplikace nebo nečekané problémy a bude fungovat mezi testujícími bankami, nic úspěšnému startu této služby bránit nebude.

Do budoucna by se registr čísel telefonů a čísel účtů mohl rozšířit i o další možné kontakty, které je vhodné párovat s číslem účtu. Například o e­‑mailové adresy. Registr bude provozovaný ČNB. Banka plátce v něm bude vždy ověřovat, jestli je v něm telefonní kontakt registrovaný. Pokud ano, odešle registr bance plátce informaci o propojeném kontaktu a hlavně zašle také číslo účtu příjemce. Banka pak v systému platbu propojí a odešle na správný účet.

Zatím však není jasné, jak se budou řešit případy, kdy má klient více účtů u různých bank. Například kvůli hypotéce nebo spořicím účtům spojeným s běžným účtem.

Možná to vypadá trochu složitě, ale očekává se, že tahle služba sníží počet chybně zadaných plateb. Často totiž kopírováním nebo přepisováním čísla účtu dochází ze strany zadavatele platby k chybám, které pak banky musí řešit. Někdy zvládne chybu odhalit systém banky – v případě, kdy chybně zadané číslo účtu neexistuje. Ovšem když nesprávně zadané číslo účtu skutečně někomu patří, může se stát, že peníze dorazí na úplně cizí konto.

Zdá se tedy, že v oblasti internetového a mobilního bankovnictví bude platba na kontakt další možností, která ulehčí běžný platební styk.



Dagmar Malá
Autor: Dagmar Malá

moje motto:
"Největší naději na úspěch má to, co děláme s chutí."
 

V oboru financí pracuji již od roku 1994. Přes 20 let jsem pracovala v bankovnictví, druhou polovinu mého působení v tomto sektoru jsem zastávala pozici ředitelky v pobočkové síti.

Od roku 2016 jsem byla součástí společnosti Fincentrum, a.s. a od října roku 2019 mi zázemí poskytuje společnost 4fin, která prostřednictvím svých poradců nabízí profesionální služby majetkového poradenství.
 
Díky působení v těchto společnostech jsem si rozšířila obzor na úroveň celého finančního trhu a získala tak další přehled o produktech a službách napříč finančními institucemi.
 
Moje práce mě velice baví nejen proto, že mohu klientovi nabídnout to nejlepší ze širokého spektra produktů, ale především si vážím toho, že mohu pracovat s klienty s kterými chci a kteří chtějí pracovat se mnou.
Mým cílem je navázání dlouhodobého vztahu založeného na důvěře. Vždyť finance nás provázejí od kolébky a řešíme je po celý život.

Je dobré mít někoho, na koho se můžete s důvěrou obrátit kdykoliv v čase, ať zrovna řešíte své bydlení či spoření pro vnoučata. Já jsem tu pro Vás, pište či volejte bude-li Vás cokoliv zajímat. 

Nechť jsou Vám tyto stránky společníkem a rádcem ve světě financí a baví Vás se sem vracet.

Přeji všem hodně úspěchů v pracovním i osobním životě.

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

Pět užitečných tipů pro vaši peněženku

Pět užitečných tipů pro vaši peněženku
zpracováním osobních údajů